De neus en de mond zijn dus de ingang van onze emotionele wereld

Mijn grote passie is koken

Mijn grote passie is koken. Snuffelen aan ingrediënten, smaken en geuren combineren tot soms zeer gewaagde gerechten. Een avond is dan ook perfect als wij, het liefst met een zo groot mogelijke groep vrienden of familieleden, kunnen genieten van een prachtige maaltijd. Een goed glas wijn of bier mag dan natuurlijk niet ontbreken. Het is dan met name mooi om te zien wat het effect van al deze geuren en smaken heeft op de mensen aan tafel. Mensen praten anders, worden gezelliger – en niet alleen door de drank – beginnen verhalen te vertellen.

The Big Night, een prachtige komedie uit 1996 won een aantal kleine filmprijzen, maar veroverde vooral mijn hart. Het verhaal gaat over twee Italiaanse broers die in de jaren dertig een restaurant beginnen in New York. De ene broer is kok, de andere de gladde zakenman. De kokende broer heeft een grote passie voor traditioneel Italiaans eten, de ander wil voornamelijk geld verdienen. Als de zaken niet goed lopen organiseren ze om publiciteit te generen een groot diner voor toonaangevende Italiaanse Amerikanen. The big night. Als de gasten wegblijven besluiten ze met vrienden alles op te eten. De eetorgie die daar ontstaat is zo fantastisch in beeld gebracht en emoties zijn daar zo mooi gekoppeld aan eten en geuren. Mijn hart ging sneller kloppen toen ik dat zag. En om nog even in de filmsfeer te blijven. Wie herinnert zich de emotionele flashback niet van de zure restaurantcriticus Anton Ego krijgt na het eten van ratatouille in de gelijknamige film.

De neus en de mond zijn dus de ingang van onze emotionele wereld. De geuren en smaken roepen herinneringen op, laten ons soms huilen of maken ons juist blij. Als kokende kindercoach gebruik ik deze methodiek ook bij kinderen. Ik laat ze proeven en ruiken, combineer smaken, verwarm of koel producten om de geur of smaak te laten veranderen. Het blijft fascinerend om te zien hoe kinderen – hoe jong ze ook zijn - vanuit hun puurheid heel goed smaken en geuren kunnen associëren met hoe ze zich op dat moment voelen.