"Je kan een communicatiestrategie en bijbehorend communicatieplan zo uitvoerig en groots maken als je wil. Maar plannen maken alleen werkt niet. Je moet het ook uit kunnen (laten) voeren met de middelen, mensen en het budget dat je hebt.
Ik hanteer daarom altijd drie regels."

Keep It Stupid Simple

De eerste regel die ik hanteer is: Keep It Stupid Simple (KISS). Maak het niet te moeilijk en gebruik niet te veel communicatiecatiemiddelen. De manier waarop je mensen aanspreekt moet ook duidelijk zijn. Open, kort en bondig. Stem de manier waarop je middelen inzet goed op elkaar af. Medewerkers hebben bijvoorbeeld hun eigen sociale netwerk. Zowel digitaal als in levende lijfe. Het zou zonde zijn hier geen gebruik van te maken. Zorg er voor dat informatie makkelijk te vinden is.

Informatie makkelijk vindbaar

Mijn tweede regel is dat goede (interne) communicatie ook een actieve houding van de ontvanger vereist. Het alleen maar vanuit een centraal punt (b.v. de directie) over de schutting gooien van informatie werkt niet en kost vaak erg veel tijd en geld. Het lukraak verspreiden van folders, advertenties of nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Vaak worden deze niet gelezen. Daarnaast heeft de ontvanger (bv. werknemer) ook een 'verplichting' om informatie te halen. Jij moet er alleen voor zorgen dat het makkelijk te vinden is. Google is er groot mee geworden.

Persoonlijk contact

Mijn derde regel is dat persoonlijk contact de beste manier van communiceren is. Laat je gezicht zien en praat met mensen. Jij en je medewerkers zijn de onderneming. Daar kan geen website, advertentie of folder tegen op.


Mijn tarief

Voor mijn begeleiding en coaching reken ik dit tarief.